Page 22 - calikusu64sayi1
P. 22

ANADOLU KÜLTÜRÜNÜN ILMEK
              ILMEK HAYAT BULDUĞU BIR
              HAZINEDIR UŞAK HALISI. TARIHI
              DE BIR O KADAR ESKIDIR. KACAR,
              KARAKEÇILI, KIZIL KEÇILI,
              TEKELI, KINIKLI GIBI TÜRKMEN
              BOYLARI KONUP GÖÇERDI
              ZENGIN VE BEREKETLI ANADOLU
              TOPRAKLARINDA… BUNLARDAN,
              KACAR OYMAĞININ UŞAK VE
              ÇEVRESINE YERLEŞMESIYLE
              DOKUNMAYA BAŞLAYAN HALI,
              BÖLGEDE KENDISINE ELVERIŞLI
              BIR YER BULMUŞ VE GELIŞMIŞTIR.


















            Yazın kırlardan toplanan çiçek, ot, kök, tohum,    Bu parlak dönemde Uşak ve yöresi; XV. yüz-
            kabuk gibi bitkilerden elde edilen boyalarla       yıldan itibaren Erken Osmanlı Dönemi halı-
            renklenen; sağlam düğümlü, çift kat ilmekli,       larının yaratıcısı ve Osmanlı dönemi halıcılık
            yüksek tüylü, koyu ve derin renkli, benzersiz      merkezi olmuştur. Bilhassa Kanuni Sultan
            nakış ve desenleriyle halılar tezgâhlarda hayat    Süleyman döneminde Uşak Halıları büyük
            buluyordu. Çoğu kez kırmızı, siyah, koyu mavi      önem kazanmış, Azerbaycan’dan getirtilen do-
            ve beyaza bürünen halılar yalnız, kadınlar tara-   kuma ustaları Uşak’a özgü halıları yeni tarzlarla
            fından dokunurdu. Bu halılar, o zamanlar çok       dokumaya başlamıştır. Desenler, nakkaşlar ve
            az olmasına rağmen dara düşenler tarafından        süsleme sanatçıları tarafından tasarlanan şa-
            ''Halı Pazarı'' denilen alanda Dokuz Sele köprü-   heserler ‘saray halıları’ adını almıştır. Osmanlı
            sünün üzerine serilir ve alıcısını beklerdi.       saraylarından Avrupa şatolarına, camilerden
                                                               kiliselere kadar yayılan Uşak halısı sadece bir
            Zamanla ticarete konu olan ve tarihin akışı        halı değil saygınlık sembolü olan bir efsaneye
            içinde biçimlenmiş Türk dokumacılık sanatı;        dönüşmüştür. Bazıları Avrupalı ressamların
            XIII. yüzyıldan XVIII. yüzyıla kadar Anado-        tablolarına konu olduğu için Holbein, Lotto,
            lu'nun her köşesinde sürdürülmüş, düzenli ve       Bellini diye isimlendirilirken; bir kısmı da de-
            sürekli bir gelişme göstermiş ve yeni yeni halı    senlerinde öne çıkan şekillerden dolayı Yıldızlı,
            tipleri ortaya çıkmıştır. Bu gelişme zincirinin    Madalyon, Kuşlu, Çintemani, Serpme, Çiçekli,
            ilk parlak döneminde sağlam geometrik motif-       Bulutlu diye isimlendirilmiştir.
            leriyle Anadolu Selçuklu halıları ön plandadır.
            Ardından Türk halı sanatının ikinci parlak
            devri XVI. yüzyılda Uşak ve çevresinde yapılan
            halılarla devam eder.

           22  81 ÇALIKUŞU UŞAK
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27