Page 14 - lbu orijinal
P. 14
100.YILINDA CUMHURİYET
Cumhuriyetin kurulmasının ardından Atatürk,
ülkemizi uygar medeniyetler seviyesine çıkarmak
için sanata çok önem vermiştir. Sanat insanların
duygu düşünce ve hayallerine dokunmaya yönelik
gerçekleştirilen çalışmaların tümüne denir.
Atatürk'ün sanata ve sanatçıya verdiği önemi bir
PANELİST sanatçısı Atatürk'ün elini öpmek istemiş, bunun
olayla anlatmak istersek, bir gün bir tiyatro
üzerine Atatürk sanatçıya;"Sanatkar el öpmez
sanatkarların eli öpülür." sözüyle bunu etkili bir
şekilde ifade etmiştir.
Sanatın, insanlar ve toplumlar üzerinde
oldukça etkili ve faydalı yönleri vardır. Sanat
insanların ifade etmelerini düşüncelerini ve
hayallerini paylaşmalarını sağlar. İnsan geleceğe
ilişkin hayalleri ve umutları olan bir varlıktır. İnsan
hayatta kaldığı zaman zarfında geleceğe ilişkin
HATİCE planlar ve hayaller kurar. Bu plan ve hayallerini ise
umut taze tutar. Bu hasletlerini kaybetmiş
bireylerden oluşan toplumlar ise mutsuz, umutsuz,
BERRA büyük sorunlarla uğraşan bir yığın haline gelir.
Sanat işte bu bahsettiğimiz hayaller ve umutları
her daim taze tuttuğu gibi insana motivasyon
aşılar.
GÜNDÜZ
Atatürk, sanatın toplumsal dönüşümde ve kültürel ilerlemede kilit bir rol oynadığına
inanmış ve sanatın ulusal bir kimlik oluşturmak, modernleşmek ve toplumun ilerlemesine
katkı sağlamak açısından kritik olduğunu kavramıştır.
Atatürk'ün sanata yönelik yaklaşımı şu temel prensiplere dayanır:
1. Ulusal ve Bağımsız Sanat: Atatürk, Türk sanatının kendi özgün kimliğini oluşturması
gerektiğine inanmış ve bunu teşvik etmiştir. Yerel motifler, geleneksel sanat formları ve Türk
kültürü, sanatın temel taşları olarak değerlendirilmiştir.
2. Eğitim ve Sanat: Atatürk, eğitimde olduğu gibi sanat eğitimine de büyük önem vermiştir.
Türkiye'de sanat okulları açılmış, genç sanatçılara destek sağlanmış ve sanatın toplumun her
kesimine yayılması için çeşitli önlemler alınmıştır.
3. Cumhuriyetin Estetik Anlayışı: Atatürk, Cumhuriyet Dönemi’ndeki estetik anlayışın
çağdaş, ileri görüşlü ve evrensel olması gerektiğine inanmıştır. Bu doğrultuda mimari, resim,
heykel ve diğer sanat dallarında modern ve çağdaş anlayışların benimsenmesini teşvik
etmiştir. 12