Page 13 - lbu orijinal
P. 13

100.YILINDA CUMHURİYET








           Bundan sonraki aşama temelinde yine millî vasıflar taşıyan tarih ve dil çalışmaları olmuştur. Tarih
     ve dil insan yaşamının her döneminde aynı doğrultuda gelişmiştir ve birbirinden ayrı düşünülemez.
           Tarih, insanlığın ve insan topluluklarının ortak bilincidir. Nasıl fert insan geçmişini hatırlamayınca

     şimdiki zamanı bilinçli olarak değerlendiremiyor, geleceği sağlıklı ve doğru bir şekilde planlayamıyor
     ise tarih bilincinden yoksun bir insanlık ve insan topluluğu da aynı vaziyette bulunmaktan kaçınamaz
     demektir. Bu nedenle tarihi, geçmişle gelecek arasında bir köprü olarak da gören Atatürk; Türk tarihi
     ve uygarlığının bilimsel olarak incelenmesi ve Anadolu tarihinde Türkler gelmeden önceki tarihinin
     bilinmesi  için  Türk  Tarihi  Tetkik  Cemiyetinin  kuruluşunu  kararlaştırmıştır.  Bu  cemiyet  daha
     sonrasında Türk Tarih Kurumu adını almıştır. Atatürk tarihin yanı sıra dil üzerinde de durup bu alanda
     da yeniliklere gitmiştir. Dil alanında yaşanan gelişmelerden en önemlisi Türk Dili Tetkik Cemiyetidir.
     Bu  kuruluş  sayesinde  Türkçenin  sadeleştirilmesi  yolunda  büyük  ve  önemli  adımlar  atılmıştır.  Tüm
     bunların yanında yapılan üniversite reformu da eğitim alanında yaşanan gelişmelerin bir örneğidir.
     Eğitimin  bir  başka  gelişimi  ise  yükseköğretimde  olmuştur  ve  buna  üniversite  reformu  da
     denilmektedir. Bu reform sayesinde yabancı uzman ve öğretim üyeleri tarafından çeşitli fakültelerde
     alanlarında  ders  vermesi  sağlanmıştır.  Ayrıca  yurt  dışına  giden  Türk  öğrenci  sayısı  ve  Türkiye’ye
     gelen yabancı öğrenci sayısında da önemli derecede artış sağlanmıştır. Bu reformun temel amacı;
     Türk  bilim  insanlarını  yetiştirerek  dünya  ortak  mirasına  katkı  sağlamak  ve  Türkiye’nin  de  adını
     duyurmaktır.





               Daha  sonraki  yıllarda,  bu  reform  sırasında,  üniversite
     seviyesinde  verilen  ders  kitaplarında  da  büyük  gelişmeler
     olmuştur.  Bu  kitaplar  arasında  Kemal  Aytaç’ın  diğer
     çalışmalarının  yanında  Avrupa  Eğitim  Tarihi  adlı  Avrupa
     eğitim  tarihi  üzerine  yazılmış  kitabı  da  bulunmaktadır.  Bu
     kitap  bu  alanda  tam  olgunluğa  ulaşmış  olması  sebebiyle
     tekrardan  bu  alan  üzerine  bir  kitap  yazılmamıştır.  Aytaç’ın
     Avrupa eğitim tarihi üzerine yazılmış bu değerli kitabı hâlen                                                PANELİST
     günümüzde  en  doyurucu  bilgileri  vermesi  sebebiyle
     okutulmaktadır.  Üniversite  düzeyinde  en  yaygın  olarak

     kullanılan  kitap  ise  Yahya  Akyüz’ün  Türkiye’nin  tarihi
     üzerine  yazılmış  Türk  Eğitim  Tarihi’dir.  Görüldüğü  üzere
     eğitimi bilimsel temel üzerine oturtabilmek için önce eğitim
     konusuna  bilimsel  bir  yaklaşım  geliştirilmiştir  ve  halkın
     bundan  yararlanması  için  gerekli  çalışmalar  yapılmıştır.
     Gördüğümüz üzere eğitim yıllardır durmaksızın bir gelişim
     sürecindedir. Ülkemizin içinde bulunduğu şartlar ne olursa
     olsun, eğitimimiz durmamak üzere ilerlemeye ve gelişmeye                  BEYZA
     devam edecektir.
                                                                            SARGIN




                                                           11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18