Page 11 - lbu orijinal
P. 11
100.YILINDA CUMHURİYET
İnsanların eğitilmeye aç ve muhtaç olması,
eğitimsiz bir dünyanın gelişmekten yoksun olacağı
gerçeğiyle birlikte Atatürk’ü ciddi derecede
rahatsız etmektedir. Çünkü Atatürk eğitimi
kalkınmanın en önemli vasıtalarından biri olarak
görmüştür. Atatürk’ün eğitime yönelik
PANELİST toplumda genel ve ciddi ölçüde bir bilgisizlik
düşüncelerini körükleyen bu mevcut durumda
vardır. Atatürk, bu hoşnutsuzluğunu Kurtuluş
Savaşı Dönemi’nde topladığı Maarif Kongresi ve
TBMM’de dâhil olmak üzere birden fazla yerde dile
getirmiş ve bu sorunları çözüme ulaştırmak için
çalışmaları yapmak için gayret göstermiştir.
Bu çalışmaların hedefe ulaşabilmesi için
Mustafa Kemal Atatürk’e göre eğitimin şu
özelliklere sahip olması gerektiğini belirtmiştir:
·İnsani vasıfları kazanmış, Türk millî değerlerine
HİLAL yetiştirilmelidir.
korumaya
kararlı
bağlı
ve
onu
gençler
·Zorlama ve şiddete dayanmayan, fikir hürriyetine
sahip laik bireyler yetiştirilmelidir.
USLU ·Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı, eğitim hakkına
sahip her bireye eğitim eşitliği verilmelidir.
·Pozitif bilim araştırma yöntemlerine uygun,
yenilik ve gelişmeye açık, salt bilgi içeren değil
bilgiye yaptığı çalışmalarla ulaşan bir gençlik
yetiştirilmelidir.
Atatürk, bu özelliklerini gerçekleştirmeye yönelik yoğun çalışmalarına Tevhid-i Tedrisat
Kanunu ile başlamıştır. 3 Mart 1924’te halka sunulan bu kanun azınlık ve yabancı okulların
bir ahtapot gibi ülke içerisinde yayılıp âdeta iki ayrı kafa ve ruh yetiştirmeye başlamasıyla
meydana gelen ikiliği ortadan kaldırmak, Türk millî amaçlarını gütmeden tamamen zıt
görüşte insanlar yetiştirmesini engellemek, kısacası eğitimde birliği sağlamak için yürürlüğe
konmuştur. Bu kanun sayesinde çağdaş eğitim kurumları arasındaki oluşmuş ikilik ortadan
kalkmış, dine saygılı fakat laik bir görüşe dayalı eğitim birliği oluşturulmuştur. Atatürk, bu
konunun önemi hakkındaki düşüncelerini şu sözlerle ifade etmiştir: "Bir milletin fertleri
ancak bir eğitim görebilir. İki türlü eğitim bir memlekette iki türlü insan yetiştirir. Bu ise
duygu ve fikir birliğine ve gelişim amaçlarına tamamen ayrıdır."
9